Význam webových stránek v online marketingu

1. 11. 2024

Úvod

Jak to začalo

V roce 1991 Tim Berners-Lee spustil v CERNu první webovou stránku a stvořil tak internet, byl pouze pro vědecké účely a trvalo to ještě další dva roky než se byl v roce 1993 zpřístupněn veřejnosti ale pak už to šlo poměrně rychle. V tom samém roce vznikl Mosaic jako první moderní webový prohlížeč, o rok později v roce 1994 založil Tim Berners-Lee W3C konsorcium které se dodnes stará o webové standardy a postupně se začaly používat kaskádové styly, javascript, Ajax, PHP, Python a spousta dalších technologií které pomohly s rozšířením a využitím webových stránek. 

První zařízení

Vznikly a vznikají další prohlížeče, vyhledávače a zařízení na kterých se dají webové stránky zobrazit a používat. V roce 1995 spustil Microsoft Internet Explorer který dlouho soupeřil o dominantní postavení s Netscape Navigator (jehož autory byli Marc Andreessen a Eric Bina tvůrci Mosaicu), 1998 vznikl Google a jeho vyhledávač, v roce 2004 Facebook a tak by se dalo pokračovat.

Další vývoj

Vznikaly a zanikaly nové technologie a firmy ale webové stránky se používají s různými obměnami dodnes. V současné době se ale nabízí otázka jestli mají webové stránky v době sociálních sítí, mobilních aplikací, umělé inteligence apd. ještě nějaký význam a jestli už nejsou jen reliktem minulosti podobně jako noviny, kino a nebo třeba auta na benzín. 

Většina interakcí v onlinu už probíhá na mobilech a nebo podobných zařízeních a na počítači už si internet prohlíží stále se zvětšující menšina, což dokazují data ze statistik ze kterých plyne že více než 60% vyhledávání probíhá na mobilních zařízeních.  Důvodem je pohodlí a dostupnost a očekává se že toto číslo ještě poroste.

Proto si musíme položit otázku jakou mají webové stránky konkurenci, a jestli má vůbec význam věnovat webovým stránkám čas a úsilí, a pokud ano tak kolik, proč a v jaké podobě.

Pojďme si proto říct jaké jsou alternativy. Pokud si marketing rozdělíme na online a offline tak offline můžeme rovnou přeskočit protože tomu nerozumím a přejdeme k online marketingu. Ten si pro naše potřeby "orientačně" rozdělíme na jednotlivé kategorie které si postupně projdeme a popíšeme.

Co nahrazuje a nebo může v budoucnu nahradit webové stránky:

Sociální sítě

Sociální sítě jsou mocným nástrojem jak oslovit velkou část populace. Výběrem vhodné platformy si můžete vybrat kterou část uživatelů oslovíte a je jedno jestli vaše cílová skupina používá spíš počítač mobil a nebo obojí, "socky" jsou všude i když i tady mobil dominuje. Podle statistik ČSÚ používá sociální sítě typu Facebook, Instagram, X apd. 62% populace starší 16 let, což je asi 5.3 milionu osob (což je výrazná změna od roku 2009 kdy to bylo necelých 5%).

Facebook, YouTube, Instagram

Pokud jde o sociální sítě jako například: Facebook, YouTube, Instagram, LinkedIn, X (Twitter) a TikTok apd. jsou to vhodné nástroje pro budování značky, zvyšování povědomí a přímou komunikaci se zákazníky. Můžete si vytvořit vlastní homepage která vám může v mnoha případech nahradit jednoduchou webovou stránku a kromě toho můžete:

  • zapojit zákazníky prostřednictvím příspěvků, videí, příběhů a interakcí v komentářích,
  • zacílit reklamy na konkrétní demografické skupiny a zájmy,
  • využít influencer marketing pro dosažení širšího publika,
  • používat sociální nakupování (tzv. social commerce), kdy zákazníci mohou přímo na platformě nakoupit.

Je toho hodně a pro webové stránky je to velká konkurence.

Mobilní aplikace

Mobilní aplikace jsou, jak už název napovídá, doménou zejména mobilních telefonů což ale nesnižuje jejich význam, spíše naopak. Pokud v tramvaji, trolejbusu a nebo v metru zvednete pohled od vlastního mobilního telefonu a podíváte se na spolucestující, pravděpodobně budete v celém dopravním prostředku dva kteří v tu chvíli nehledí do telefonu (ten druhý bude, doufejme řidič).

Mobilní telefon máme stále u sebe (což zvyšuje frekvenci vyhledávání) a máme díky tomu přístup do svého banky, můžeme si nakoupit, objednat nejrůznější služby a sledovat aktuální výsledky čehokoli, včetně vlastního zdraví. 

Díky tomu se stávají mobilní aplikace pro mnoho firem důležitým nástrojem pro komunikaci se zákazníky a webové stránky vlastně ani tak moc nepotřebují, protože se k nim dostanou přes mobil.

Aplikace navíc poskytují velké možnosti personalizace, která je pro klasické webové stránky obtížně dosažitelné. Můžete uživatelům nabídnout personalizovaný obsah a služby, na základě jejich předchozích aktivit. 

Využít k tomu můžete hardware telefonu,  fotoaparáty, GPS, akcelerometry a další senzory čemuž může klasický web je těžko konkurovat.

Hlasoví asistenti a chytrá zařízení

I když se to nezdá, jsou hlasoví asistenti a chytrá zařízení typu Amazon Echo, Google Home nebo Apple HomePod další konkurencí k webovým stránkám. 

S rostoucím využíváním chytrých reproduktorů, se k nim stále více lidí obrací, aby vyhledávali informace, nakupovali produkty, ovládali své chytré domácnosti nebo získávali různé služby aniž by museli otevřít prohlížeč ať už na mobilu nebo nedej bože na počítači.

Firmy stále více používají chatboty a AI asistenty ke komunikaci se zákazníky především díky rozvoji umělé inteligence, která jim umožňuje personalizovaný přístup ke každému zákazníkovi zvlášť.

Rozšířená a virtuální realita (AR a VR)

To je i v dnešní pokročilé době tak trochu scifi ale dá se očekávat že obě technologie postupně začnou měnit způsob jakým budou uživatelé interagovat nejen s online světem ale i tím offlinem prostředím a sami se sebou. Příkladem může být školství, obchod, design ale především asi zábava.

A jak jsou na tom webové stránky?

V předešlých odstavcích jsme si popsali konkurenci webových stránek, teď si řekneme, jestli mají weby ještě nějaký význam a pokud ano, tak jaký a proč.

Kontrola nad obsahem a vzhledem

V současné době se tak nějak předpokládá že když hledáte informace o firmě, najdete je na jejich webových stránkách. Nejlépe na vlastní doméně a s vlastním emailem. Je to i jejich velká výhoda že máte možnost zveřejnit všechny informace které považujete za důležité a v takové formě která vám vyhovuje. 

Naopak pokud je nemáte je celkem pravděpodobné že je má vaše konkurence která těchto výhod určitě využije.

Webové stránky jsou místem kde může firma nebo jednotlivec prezentovat své služby, nabídku, hodnoty a informace bez omezení a regulací které můžou být problém třeba na sociálních sítích kde musíte dodržovat pravidla platformy kterou využíváte.

Dostupnost

Webové stránky jsou dostupné bez nutnosti instalace další aplikace nebo specifického hardwaru. Stačí webový prohlížeč, který je v každém počítači a nebo mobilu, přístup k internetu a dostanete se na jakoukoli (fungující) webovou stránku. 

Výhodné je to zejména pro jednotlivce a nebo malé a střední firmy které tak nemusí investovat do vývoje, údržby a následného rozvoje specifických aplikací.

Další velkou výhodou je způsob jakým zákazníci hledají informace, přesto že se mění i tento obor, stále je vyhledávání přes Google dominantní metoda jak se dostat k informacím a nebo produktům které nás zajímají a webové stránky jsou klíčovým prvkem tohoto procesu.

Webové stránky jako středobod digitální prezentace

Přesto že jsou například mobilní aplikace nebo sociální sítě důležité a využívá je nezanedbatelné procento uživatelů jejich velkou nevýhodou je že se neustále mění. Některé úplně zaniknou, jiné změní podmínky nebo se z nich uživatelé přesunou na jinou platformu, změní algoritmy nebo preference a vámi těžce budovaná pozice ztrácí význam.

Webové stránky jsou tak v tomto kontextu jedno z mála míst které máte plně pod kontrolou. Sami si určujete jaký obsah budete publikovat, kdo bude vaše cílová skupina, jak se budete prezentovat, záleží na vás jakou zvolíte grafiku a články které jste publikovali se vám neztratí. Máte možnost vytvářet obsah který bude kvalitní, přístupný a relevantní dlouhou dobu.

Webovky jsou vlastně takovým středobodem informací o vás a vaší firmě, můžete dopodrobna popsat vaši nabídku a nebo služby tak jak to považujete za důležité. Můžete doplňovat další a další informace i s ohledem na SEO a výsledky vyhledávání

Zatímco sociální sítě, mobilní aplikace a další digitální platformy mohou přinášet firmě návštěvnost a rozšiřovat povědomí o značce, webové stránky jsou tím místem, kde se uživatelé dozvědí všechny důležité informace včetně podrobností. Sociální média nebo aplikace mohou být skvělým nástrojem k zaujetí pozornosti, ale webové stránky poskytují hlubší informace a dávají firmě možnost se plně vyjádřit. 

Webové stránky nejsou závislé na pravidlech třetích stran nebo změnách algoritmů, které mohou ovlivnit dosažitelnost obsahu na sociálních sítích nebo jiných platformách.

Závěr:

Pokud bych to měl shrnout webové stránky umožňují shromáždit veškerý svůj digitální obsah na jednom místě, a tím vytvořit jednotnou a konzistentní prezentaci. 

Mohou fungovat jako rozcestník, ze kterého uživatelé mohou přejít na sociální sítě, e-shop, blog, prohlédnout si gallerii, produkty a nebo se přihlásit k odběru newsletteru. To dává firmám možnost udržet návštěvníky v jejich digitálním ekosystému a snadno je přesměrovat na další relevantní kanály.

Závěr je tedy takový že webové stránky jsou nepostradatelnou součástí digitální strategie, protože poskytují stabilní a bezpečné prostředí pro budování dlouhodobého vztahu se zákazníky.

Pro jednoduchost by se to dalo shrnout do těchto bodů:

  • Kontrola nad obsahem a vzhledem: Webové stránky dávají firmám plnou kontrolu nad tím, jak se prezentují, bez omezení třetích stran.
  • Dostupnost: Jsou dostupné na všech zařízeních s internetovým prohlížečem, bez nutnosti instalace aplikací.
  • Optimalizace pro vyhledávače (SEO): Webové stránky jsou klíčovým prvkem v procesu vyhledávání nových produktů, služeb a informací.
  • E-commerce: Tradiční webové stránky jsou preferovaným místem pro online nakupování díky pohodlí a širší nabídce možností.
  • Stabilita a dlouhodobý přístup: Obsah na webových stránkách je stabilní a nezávislý na trendech a algoritmech třetích stran.
  • Středobod digitální prezentace: Webové stránky fungují jako centrální bod digitální prezentace firmy, umožňující hlubší a podrobnější komunikaci se zákazníky.

Byla by ovšem chyba zaměřit se pouze na jeden marketingový kanál ať už jsou to sociální sítě a nebo třeba webové stránky. V ideálním případě je to vhodně vybraná kombinace která pokryje všechny cílové skupiny ať už používají cokoli.

Je ovšem důležité aby na stránkách nic nechybělo, to je popsáno v tomto článku "Základní stránky, které by na vašem webu neměly chybět".

Pokud by jste chtěli nové webové stránky a nebo redesign současných, zavolejte mi na mobil: +420 608 23 33 34, nebo mi pošlete zprávu na email: jiri.wolf@jw.cz.

Můžete taky využít tento formulář